Hvad
er Mini
Racing/Slot Racing?
Mini Racing/Slot
Racing er som navnet antyder
noget med race, nærmere betegnet rillestyret, deraf
"Slot", der blev udtaget patent på elektriske
racerbiler som fik strøm fra og blev styret at en rille i banen,
allerede i 1939. Der er sket meget med biler og baner siden da,
men princippet er stadig det samme. De fleste kender plasticbaner
som Scalextric og mange andre, men færre kender de store baner
lavet i spånplade eller MDF plade, baner med op til 8 spor, og
som afhængig af udformning og længde gennemkøres med
hastigheder på op til 120 km/t. |
 |
 |
Der køres med to størrelse
biler, scala 1/32 og 1/24. 1/24 er lettest at køre fordi bilerne
er større, men uanset hvad størrelse man vælger koster en bil
fra ca. 500 kr. og en speeder fra ca. 200 kr., og så er man klar til
at køre race. |
Production
Production betyder at chassiet er
serieproduceret udstandset i metal, med en
midterdel hvorpå siderne
er hængslet forrest. Disse biler er økonomisk overkommelige,
og kan købes samlede klar til at køre hos velassorterede hobbyforretninger. De
forskellige dele på bilerne kendes som regel ved deres engelske
betegnelser. Kimmo Rautama har begået billedet af en production bil, som
OMR venligst har fået lov at benytte, og på det er der sat pile med de
engelske betegnelser for delene.

 |
 |
Herover
billeder fra bunden og ovenfra af en 1/32 Production med Super 16D
motor som man kører med dem til DM, da motoren ligger for meget
ovre i den ene side er der lagt bly modsat for balancere vægten.
Karosseriet monteres med knappenåle eller små søm. |
 |
 |
Herover
billeder fra bunden og ovenfra af en 1/24 Production med Gruppe 12
motor
som man kører med dem til DM |
Wing cars
Til højre
en wing car fanget i fuld fart, læg mærke til side-dams som
folder sig ud, det giver et enormt tryk mod banen, selvfølgelig
også større modstand på langsiden, men i svingene
"klistrer" den til banen, og det er muligt at køre på
hovedet. |

|
Navnet lægger næsten op til at disse biler
er flyvende, det er de dog ikke, men de går
utroligt stærkt, navnet
kommer i stedet af de aerodynamiske hjælpemidler kaldet
"side-dams"
som er klæbet på siden af karosseriet. Afhængig af motor og banens
udformning når de hastigheder på op til 120 km/t. Den mest udbredte bane
i verden
til denne type biler er "Blue King", svingene på denne
type bane kan dog være mere
eller mindre hævede, men fælles for alle er
at de måler 155 fod svarende til 48 meter,
som på de hurtigste baner
tilbagelægges på bare 1.6 sekund!!!!! for de hurtigste
Gruppe 7 biler,
det som før i tiden hed 1/24 Open.
Her er et billede af en
1/24 wing car, med karosseriet ved siden af. På karosseriet er
fastgjort vinger, eller "side-dams" som det hedder, samt
hæk spoiler, ligheden med eksisterende biler er væk, dette er ekstreme fartmonstre "designed for speed". disse biler
skaber så kraftigt et vaccum når de er i fart at de er i
stand til at køre på hovedet hen under loftet. |
 |
 |
Til venstre herfor er den
samme, set fra bunden, læg mærke til den meget lille motor, men
tag endelig ikke fejl af størrelsen, der er ekstrem meget power i
den. Læg også mærke til forhjulene som sidder vandret, de har
ingen funktion, de skal bare være der iflg. reglementet. Chassis
er lavet i stål, men nogle kører også med aluminiums chassis for
at bringe vægten ned, men de er meget mere sårbare. |
 |
Her har vi den så, den
berømte "BLUE KING" 155 fod lang og på de hurtigste er
tiden for en omgang 1,6 sekund. Den hedder sådan fordi American
Tracks yderbeklædning havde forskellige farver afhængig af
banetype. King banen i denne udformning var blå.
World Record
august 2003
time 1.5889
Mario Schöne
|
"PURPLE MILE",
bliver kaldt sådan fordi dens længde 220 fod er lig med 1 scala 1/24 mile. Den rigtige navn er Purple Sovereign, purple,selvfølgelig fordi
yderbeklædningen var purple.
|
 |
 |
"Hillclimb" er
ikke en af American Tracks oprindelige designs, meget
pladsbesparende da to af de lige stykker ligger i 2 etager, og for
at kunne se underetagen er den løftet en del, og deraf er navnet
kommet. |
Her har vi så en
scala bane, nærmere betegnet, banen som VM 1999 i Toronto, Canada
blev kørt på, 8 spor 150 fod lang, ingen hævede sving,
banen er bygget af Ogelvie, en tilsvarende bane blev bygget i
Partille ved Göteborg sommeren 2000, så der er da mulighed for
at prøve sådan en uden at det er alt for langt væk. |
 |
|